Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Accent! Ornament and character.: Pondered alteration before destructive aestethic development
KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Architecture.
2017 (English)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Detta är ett provokativt experiment där en estetiskt försummad karaktär ges ett nytt ansikte och en förstärkt personlighet. Utifrån en analys av Stockholms centralaste del är platser och urbana situationer, som lider av en estetisk dysfunktion, markerade. Dessa platser är fångade i en stadsstruktur som vuxit fram ur en historia fylld av förstörelse, estetiskt våld och rädsla som under tiden försummats på grund av dess historia. Dessa estetiskt dysfunktionella punkter är i detta arbete tänkta att kunna förändras och förstärkas genom att analysera vad som faktiskt finns och vad varje situation är. Punkterna har markerats på en karta där en tydlig koppling mellan dessa kan ses och hur dessa förändringar kopplas samman i en positiv energi som sprids via gatorna.

Byggnaden på Malmskillnadsgatan 32 och dess omgivande persona har i denna undersökning stått som värd för experimentet. Dess karaktär är missförstådd och extremt grå. Detta är också en byggnad som står inför en extrem omvandling till en ”modern glaslåda”. Då är min fråga: Ska man åter igen utradera en persona? Utrotning togs till för att skapa denna byggnad och Stockholms nya centrum. Dessa jättar av stål och betong förtjänar inte samma öde som de byggnader som stod på platsen innan dom. De besitter en karaktär och en identitet som i många av fallen är värd att lyfta fram.

Med inspiration från klassiska ideal inom arkitektur, en förstärkning av befintlig karaktär och införandet av ornament skapas ett nytt ansikte. Här är inte resultatet det som är viktigast utan gesten att förbättra och förändra genom att se vad platsen/byggnaden har för persona.

Fasaden har att antal brister: sprickor mellan stålkasetter, oxidfläckar. Karaktäristiska dragen är: monotonitet, gråhet, kyla, massivitet ställt mot fragilitet (i och med skrangliga stålkasetter) materialitet, lager och skala. Placeringen och omgivning är av intressant men försummad karaktär. Dessa drag används och förstärker karaktären. Sprickorna i fasaden bryts upp efter regler och bildar utstickande ornament. Dessa backas upp av diskreta förändringar i underliggande lager: djup, skuggor, uppdelning av volym, accentuering och öppningar. Platsen behandlas på samma sätt, gatans olika oönskade detaljer förstärks. Stadens avlagringar skapar form, ytor hålls rena medan vissa behåller sin smuts. Detta skapar riktningar och mönster. Byggnadens sockel tas bort och gatans och byggnadens gråhet smälter samman till en stolt, stark karaktär och en gradient i grå toner och spår av stadens liv. Platsen ges ett nytt värde då ornament och karaktär accentuerat en befintlig estetiskt dysfunktionell karaktär.

Abstract [en]

This is a provocative experiment where an aesthetically neglected character is given a new face and a stronger personality. Based on an analysis of Stockholm's most central part are places and urban situations, suffering from an aesthetic dysfunction, marked. These places are trapped in a city structure that grew out of a history filled with destruction, aesthetic violence and fear which through time has been neglected because of its history. These aesthetically dysfunctional places are in this work intended to change and be strengthened by analyzing what actually exists and what each situation consists of. The points are marked on a map where a clear link between them can be seen and how these changes are linked together in a positive energy that spread through the streets, from point to point and out in the city.

The building at Malmskillnadsgatan 32 and its surrounding persona has in this survey hosted the experiment. Its character is misunderstood and extremely gray. This is also a building that faces an extreme transformation into a "modern glass box". Then my question is: Should we once again erase a persona totally? Eradication was used to create this building and Stockholm's new center. These giants of steel and concrete do not deserve the same fate as the buildings that stood on the site before them. They possess a character and an identity that in many of the cases are worth highlighting and save.

Taking inspiration from classic ideals in architecture, a strengthening of the existing character and the introduction of ornaments will create a new, strong face. Here it is not the result that matters the most, but the gesture to improve and change by seeing what the place / building has to offer.

The facade has a number of weaknesses, for example: cracks between the steel panels and dirty oxide stains. Characteristic features are: monotonicity, grayness, cold, massiveness set against fragility, materiality, layers and scale. The sight and surroundings has an interesting but neglected character. These characteristics are used, and amplifies the character. The cracks in the facade is broken up by rules and protruding ornaments. These are backed by subtle changes in the underlying layers: depth, shadows, division of volume, accentuation and openings. The sight is treated in the same way, the unwanted details of the dirty street are amplified. The waste and sediments of the city create forms- surfaces are kept clean while some retain their dirt. This creates directions and patterns. The base of the facade is removed and the grayness of the street and the building merge into a proud, strong character and gradient of gray tones and traces of city life. The location is given a new value as ornaments and character accentuat an existing aesthetic dysfunctional character.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. , p. 22
Keywords [en]
Alteration, character, ornament, facade, persona
Keywords [sv]
Förändring, karaktär, ornament, fasad, persona
National Category
Architecture
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-206422OAI: oai:DiVA.org:kth-206422DiVA, id: diva2:1099019
Educational program
Master of Architecture - Architecture
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-05-29 Created: 2017-05-29 Last updated: 2017-05-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

omslag(214 kB)2 downloads
File information
File name COVER01.pdfFile size 214 kBChecksum SHA-512
3d2cec29732c2caf52643a3c5cfea3731d95cbf0ddc8697ad99c50e863781546d76236f203842c98cbcfb8a90c0e1b447c72bd2546e96e204bef8e622dd88d07
Type coverMimetype application/pdf
Accent!(63748 kB)13 downloads
File information
File name INSIDE01.pdfFile size 63748 kBChecksum SHA-512
7055ef9b895c64b04b5884d966d96f9dc1f9990dc03ca353c76ad0b13d2da36b009a88a903e4858187909e79e53061ea3478ae5d9a727ecc7be340738448ead2
Type insideMimetype application/pdf

By organisation
Architecture
Architecture

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 44 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf