Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Sonic Sensibilities
Philosophy and History, KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Philosophy and History of Technology, History of Science, Technology and Environment. (The Posthumanities Hub)ORCID iD: 0000-0002-3405-0335
Fragmentarium Club.
2019 (Swedish)Artistic output (Refereed)
Resource type
Mixed material
Physical description [sv]

Soundwalk i parken och två performance i konsthallen med ljud, objekt, video och röster, längd 90 minuter.

Description [sv]

Spring Clean 3, Marabouparken konsthall, 3-4 maj, 2019, i samarbete med Fylkingen och Aggregat. Spring Clean är Marabouparkens årliga evenemang då konsthallen bjuder in till performance, workshops och livehändelser. Programmet fokuserar på den kollektiva erfarenheten av att uppleva någonting på plats.

Under Spring Clean 3, lör 4 maj, bjuder Janna Holmstedt & Jacek Smolicki i Sonic Sensibilities in till en serie aktiviteter i parken och inne i konsthallens stora rum. Akterna börjar med en tyst vandring utomhus där befintliga ljud uppmärksammas och vävs samman med mindre ljudinstallationer av Smolicki. Ljudvandringen följs av en konsert där Smolicki med hjälp av vardagliga föremål, förinspelade ljud och liveupptagningar skapar fascinerande ljudvärldar. Därefter rör sig Holmstedt i sin performance mellan det mänskliga, syntetiska och djuriska.

Abstract [sv]

I Sonic Sensibilities möts Jaceks och Jannas konstnärsskap samt intresse för olika former av lyssnade praktiker och ljudteknologier. I ett aktivt lyssnade träder andra aspekter av omgivningen fram än de vi vanligtvis uppmärksammar i en visuellt orienterad kultur. Hur upplever jag omgivningen och min egen närvaro i den om jag under tystnad lyssnar in, istället för att betrakta eller prata om den? Hur låter omgivningen och objekten? Hur låter egentligen språket? Vad gör teknologin med lyssnandet och våra kroppar? I Sonic Sensibilities, som kan sägas bestå av tre akter, leds vi från befintliga ljudvärldar och lyssnande utomhus, till förstärkta, förvrängda och inspelade ljud i Jaceks performativa ljudkollage där vardagliga föremål används på oväntade och poetiska sätt, över till historiska ljudarkiv, djurröster och berättande i Jannas performance som bitvis har karaktär av föreläsning (lecture performance).

Place, publisher, year, pages
Sundbyberg, 2019.
Publication channel
Marabouparkens konsthall, Spring Clean
Keywords [sv]
lyssnande, ljudvandring, soundwalk
National Category
Visual Arts
Research subject
Art, Technology and Design
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-260317OAI: oai:DiVA.org:kth-260317DiVA, id: diva2:1355191
Available from: 2019-09-27 Created: 2019-09-27 Last updated: 2019-09-27

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
Holmstedt, Janna
By organisation
History of Science, Technology and Environment
Visual Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf