Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Artificial Body Voices
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC), Media Technology and Graphic Arts, Media (closed 20111231). (Research within the arts)ORCID iD: 0000-0002-2142-9493
Luleå Tekniska Universitet, Arts, communication and learning.
2011 (English)Other (Other (popular science, discussion, etc.)) [Artistic work]
Abstract [sv]

Artificial Body Voices, 25-27 november 2011 Studio Acusticum i Piteå

 

I Artificial Body Voices stiger publiken in i en mytopoetisk värld för att möta fantasieggande hybridvarelser, en dansande robotsvan, pulserande musik, underskön sång, en interaktiv röstmaskin och tretton dansare omslutna av videoanimationer som slingrande rör sig över väggar och golv. Vi vill inbjuda publiken till ett lekfullt experimentarium som undersöker människans längtan och drift att med teknologin omskapa, förändra och förlänga sina kroppsliga och röstliga förmågor.

Place, publisher, year, pages
Piteå Acusticum: Luleå tekniska universitet, 2011.
National Category
Performing Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-65730OAI: oai:DiVA.org:kth-65730DiVA: diva2:483586
Note
Koreografi och videodansare: Åsa Unander-Scharin Videodesign och rum: Lene Juhl och Mark Viktov (epí) Musik och remix: Carl Unander-Scharin och Klas B. Wahl Ljusdesign: Maria Ros Palmklint Dansare: Moa Autio, Lisa Hennix och robotsvanen Danselever från Svenska balettskolan i Piteå: Olivia Aldrin, Lovisa Axelsson, Sofi Berg, Amanda Eriksson, Moa Johansson, Julia Jonsson, Jazmine Murphy, Caroline Persson, Emma Pettersson, Julia Säthergren, Nicole Westerlund, Sång: Carl Unander-Scharin Kostym: Gerard Aroyan, Åsa Unander-Scharin Kjolsömnad: Inga-Lill Engström Eriksson Koreografiassistent på Svenska balettskolan: Liselott Berggren Scen- och ljudteknik: Oscar Lovnér Scen- och videoteknik: Tomas Lindén Robotsvanen är skapad av Åsa Unander-Scharin i samarbete med Mälardalen högskola Samproduktion mellan Scen- och sinnesproduktion, Dans i nord/danspoolen och Luleå tekniska universitet, med stöd av Konstnärsnämnden, Statens kulturråd, Kulturkontakt nord, Piteå kommun Föreställningen på Studio Acusticum spelas in av Frekvens Produktion AB för Sveriges Television. Artificial Body Voices har utvecklats i en serie workshops där projektets koreograf, musiker och videokonstnärer träffats i Stockholm, Köpenhamn och Piteå för att skapa och utbyta idéer och material. EPÍ arbetar med konstnärlig gestaltning av rörliga rum, med det igenkännbara, det abstrakta, det överraskande. I Artificial Body Voices används en remix av bodyparts där videoinspelningar av koreografen Åsa Unander-Scharins isolerade kroppsdelar i rörelse satts samman till nya lemmar och skapelser – med konstnärliga associationer till den pågående förändringen av kroppens funktionalitet genom genteknologier och implantat. Med digital bearbetning av videomaterialet utifrån principer kring kloning, delning, mutation, och genom att arbeta med många samtidiga bildlager skapas ett komplex av kroppsdelar, ett universum av nya kroppar, hybridskapelser och celldelningar, som knyter an både till framtidens teknologiska möjligheter och till tidigare fantasier kring människa/djur/maskin-varelser. Formspråket refererar till Salvador Dalis surrealistiska landskap och Francis Bacons abnorma kroppar. Bildernas rytmik och dynamik står i nära förhållande till musikens karaktär och stämning – från det mekaniska staccatot till det flytande pulserande. Koreografiskt remixade versioner av videoanimationernas kroppsdelar och rörelser återfinns på scen i Moa Autios och Lisa Hennix dans. Rummet är uppbyggt av flera samtidiga bildfält där projektionsskärmar och semitransparenta lager, tillsammans skapar ett tredimensionellt fragmenterat bildrum där dansarna vistas. Dansarna kan på så sätt ingå i bildrummet, försvinna i det, träda ut eller in i det. Videoprojektorerna är placerade så att dansarnas skuggor också ingår som en levande kroppslig aspekt i det samlade bilduniversum av perspektivförvridande konstellationer . I föreställningen medverkar också den dansande robotsvan som Åsa Unander-Scharin skapat i samarbete med professor Lars Asplund och på robotikavdelningen, Mälardalens högskola. När Robocygne visades första gången i oktober 2010, gav den upphov till nyhetsartiklar över hela världen (CNET, Singapore, Kanada, USA, Spanien, Tyskland) på grund av sin förmåga att väcka känslor. I Piteå dansar robotsvanen för första gången tillsammans med mänskliga dansare. Två scener framförs med specialutvecklade teknologier där dansare och sångare interaktivt i ögonblicket påverkar det musikaliska förloppet – som i sin tur fortplantar sig i dansarnas rörelse: Med ”The Throat” kan sångaren manipulera sin egen röst med en specialbyggd handske och nyskapande programvara. Genom olika gester med handen skapas egendomliga och vackra klanger som helt och hållet utgår från rösten själv. ”The Throat” är utvecklad av Carl Unander-Scharin i samarbete med Ludvig Elblaus i en projektsamverkan mellan KTH och Operahögskolan i Stockholm. I Artificial Body Voices används detta instrument för första gången offentligt. I “The Charged Room” är det dansarna rörelser som skapar rytmen och musiken. En kamera i taket avläser dansarnas rumsliga position så att de på olika ställen i det laddade rummet kan loopa och scratcha fram rytmer som samtidigt fortplantar sig i deras kroppar. “The Charged Room” är utvecklat av Åsa och Carl Unander-Scharin i samarbete med Mateusz Herzcka och Nenad Popov. Efter föreställningen bjuds publiken in på scenen för att själva pröva interaktiviteten i det laddade rummet. QC 20120213Available from: 2012-02-13 Created: 2012-01-25 Last updated: 2015-01-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

ices ProgramBlad mm(5315 kB)462 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 5315 kBChecksum SHA-512
1a4cbea44739becf8d091142e20ebdfe6490e16e0633782e57ca34420bfa2ba6cb8636f20d25a7632c246cc13354dec570dce6a56e4aa15b5dee9a851bc50d4c
Type fulltextMimetype application/pdf

Authority records BETA

Unander-Scharin, Carl

Search in DiVA

By author/editor
Unander-Scharin, CarlUnander-Scharin, Åsa
By organisation
Media Technology and Graphic Arts, Media (closed 20111231)
Performing Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 462 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 502 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf