Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
SPELA MERA: –vidareutveckling av design och funktion på Interaktiva VideoTerminaler
KTH, School of Industrial Engineering and Management (ITM), Machine Design (Dept.).
2006 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
PLAY MORE : -further development of design and function for Interactive Video Terminals (English)
Abstract [en]

This Master of Science thesis is conducted at the faculty Integrated Product Development at the

Royal Institute of Technology and in cooperation with EssNet Interactive AB, both situated in

Stockholm. In the report the final results and the road to get there is described as well as the

design process and how the process is used to obtain the goal of this thesis.

The author of this thesis has developed the design and the function of an interactive video

terminal (IVT) and by using semantics created an encouraging gaming design. The projects

purpose was to change the anonymous withheld shape and produce an experience of gaming

machine that has been absent. The work was aimed to answer the question: How does one

proceed to develop the IVT and by using semantics creating an understanding of gaming

machine?

In general the author wants to show that small changes, with the help of design and its signals,

can completely change the overall picture of a product. Different parts like buttons, light/sound

settings, furniture, colour and structure has been worked out thoroughly but the main task has

been to create an overall impression of the IVT. At a first sight an observer should directly

understand that this is a gaming machine.

The project has resulted in a cocky, appealing and gaming requesting product which melts in into

the existing gaming environment but “makes room”. A product where design and function is the

focus. There are also thoughts around design and its meaning, the original machine with its pros

and cons, how the work progressed and the outlining for future developments in the thesis.

The future expectation is that this work can be the ground and an inspirational source for further

development. Maybe this work can be the starting-point towards future ventures on the meaning

of design at gaming machines and result in an improved gaming experience to the user.

Abstract [sv]

I denna rapport presenteras ett examensarbete i Integrerad Produktutveckling utfört på Kungliga

Tekniska Högskolan och i samarbete med EssNet Interactive AB, båda belägna i Stockholm. I

rapporten beskrivs slutresultatet och vägen dit, själva designprocessen och hur den använts för

att uppnå examensarbetets mål.

Författaren har i examensarbetet vidareutvecklat design och funktion på en Interaktiv Video

Terminal (IVT), och genom användning av semantik skapat ett speluppmanande formspråk.

Projektets syfte var att var att bryta IVT:ns anonyma och tillbakadragna utformning och

framkalla en upplevelse av spelapparat hos maskinen som inte tidigare återfunnits. Arbetet

inriktades på att försöka besvara frågeställningen: Hur går man tillväga för att vidareutveckla

IVT:n och med hjälp av semantik och formspråk skapa en uppfattning av spelmaskin hos skåpet?

I stort vill författaren visa på hur små förändringar, med hjälp av formspråk och dess signaler,

kan ändra helhetsupplevelse hos en produkt avsevärt. Olika delar som knappval,

ljus/ljudsättning, sittmöbel, färg och struktur har genomarbetats men huvudfrågan har legat på att

skapa en helhetskänsla hos IVT:n. Vid anblick skall betraktaren direkt uppfatta att det är en

spelmaskin.

Projektet har resulterat i en kaxig, tilltalande och speluppmanande produkt, som smälter in i den

redan existerande spelmiljön, men som ”tar plats”. En produkt där balansen mellan design och

funktion är i fokus. I rapporten återfinns även tankar kring formspråk och dess betydelse, den

ursprungliga maskinen med dess för- respektive nackdelar, hur arbetet gått till väga och riktlinjer

för framtida utvecklingar.

Förhoppningen är att arbetet kan stå som grund och vara en inspirationskälla till en fortsatt

utveckling. Kanske kan detta arbete vara ett avstamp mot en framtida storsatsning på

formspråkets betydelse hos spelmaskiner och resultera i en ökad spelupplevelse för användaren.

Place, publisher, year, edition, pages
2006.
Series
MMK 2006:07 MCE108
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-101101OAI: oai:DiVA.org:kth-101101DiVA: diva2:546415
External cooperation
EssNet Interactive AB,Hannes Medelius
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-08-23 Created: 2012-08-23 Last updated: 2012-08-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Cecilia Sondell(42507 kB)236 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 42507 kBChecksum SHA-512
e8b98eaa2be743df06b99515112c99b0cc9d7a747e196e6e2900638dfa2070ccae01a816725b5be7016f1d2fddd0091901ad47dff755f0d85fe24da5e4db41e1
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Machine Design (Dept.)
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 236 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 96 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf