Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Music Software for the Masses – How to reach new target groups through user-centered design.
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2011 (English)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

The main argument in this report is that the number of music makers would grow significantly if music applications were easier to use. Today's applications have excellent technical capabilities, but their design makes them too complicated for new users without technical know-how and interest. Many people want to make music but find it too difficult to get started. To bridge this gap, we need to design better user interfaces to make music software attractive and accessible for more people.

This thesis has a qualitative approach and is mainly based on 28 in-depth interviews with users, domain experts and stakeholders from the commissioning company. The goal is to learn more about why people want to make music and why music applications are hard to learn for some users. I also investigate Propellerhead Software's design process and how it affects the company's products.

The results show that music software companies are not employing user research as a foundation for product design. Instead, they are making technology-focused applications with an emphasis on new features. Their main goal is to satisfy existing users and little effort is made to target a broader audience beyond current user types. People generally want to make music because it is fun, but the technical barrier is too high for many new users.

I suggest that Propellerhead employs a user-centered design process with a clear strategy for gathering extensive knowledge about potential users. This knowledge should be used as foundation for new product design. The product focus must shift from technology to creation, and the main goal should be to improve interaction rather than adding new technical features. Traditional paradigms must be rethought and new interfaces must be restructured based on the users' mental models, instead of relying on the current implementation model.

Abstract [sv]

Huvudargumentet i denna rapport är att antalet användare av datorbaserade musikprogram skulle växa signifikant om programmen vore enklare att använda. Dagens produkter erbjuder utomordentliga tekniska möjligheter men är alldeles för komplicerade för personer som saknar specifikt kunnande och intresse. Många vill göra musik men har svårt att komma igång. För att nå dessa användare måste vi designa nya gränssnitt och göra musikprogrammen mer tillgängliga och attraktiva.

Rapporten bygger på en kvalitativ studie, huvudsakligen bestående av 28 djupintervjuer med användare, domänexperter samt representanter från uppdragsgivaren. Målet är att lära utreda varför människor vill göra musik och vad det är som gör musikprogrammen så komplicerade för vissa användare. Jag utvärderar också Propellerheads designprocess och hur den påverkar företagets produkter.

Slutsatsen är att de flesta företag som utvecklar musikprogram inte använder användarstudier i tillräcklig utsträckning. Nya program baseras huvudsakligen på nya funktioner istället för förbättrad interaktionsdesign. Företagen fokuserar på att tillfredsställa existerande användare och gör väldigt lite för att bredda sin målgrupp. De flesta vill göra musik för att det är roligt och stimulerande men för många är den tekniska barriären alltför för hög för att de ska kunna komma igång.

Mitt förslag är att Propellerhead övergår till en användarcentrerad designprocess med en tydlig strategi för att samla in omfattande kunskap om potentiella användare. Denna kunskap bör sedan ligga till grund för all ny produktdesign. Fokus måste skifta från att bygga nya funktioner till att göra det enklare för musikskapare genom förbättrad interaktionsdesign. Traditionella paradigm måste tänkas om och nya gränssnitt måste designas utifrån användarnas mentala modeller, inte efter hur programmet är implementerat.

Place, publisher, year, edition, pages
2011.
Series
Trita-CSC-E, ISSN 1653-5715 ; 2011:070
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-130734OAI: oai:DiVA.org:kth-130734DiVA: diva2:654181
Educational program
Master of Science in Engineering -Engineering Physics
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-10-07 Created: 2013-10-07

Open Access in DiVA

No full text

Other links

http://www.nada.kth.se/utbildning/grukth/exjobb/rapportlistor/2011/rapporter11/lenberg_henrik_11070.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 53 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf