Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Indirect Global Illumination for Real-Time Graphics.
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2011 (English)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

This thesis describes an efficient method for simulating light interaction in dynamic scenes. In the field of 3D computer graphics, light can often be separated into two categories: direct light and indirect light. Direct light is cast from a light source, typically a lamp or the sun, and is usually the most important factor in the lighting computation. However in some environments, especially indoors, much of the light is indirect. This means that light has been reflected from one surface in order to illuminate another. The method described herein is a combination of algorithms to achieve a lighting model that is fast enough to be used in real time graphics, yet powerful enough to allow global illumination in dynamic scenes with moving objects. This is achieved by first calculating direct illumnation using conventional shadow mapping. In this step light energy is transferred to ``patches'' which are used to alternately propagate indirect light and shadows using a variation of radiosity and antiradiance. It is the usage of antiradiance that allows for radically faster calculation of how light is distributed via ``links'' throughout the scene since the visibility factors of classic radiosity does not need to be explicitly calculated. When objects are moved this method only requires recalculation of links between patches that have move relative eachother, which is a key factor in achieving real time performance in dynamic scenes.

Abstract [sv]

Denna avhandling beskriver en effektiv metod för att simulera ljusinteraktion i dynamiska miljöer. Inom datorgrafik i 3D kan ljus ofta delas in i två kategorier: direkt belysning och indirekt belysning. Direkt belysning är ljus som strålar från en ljuskälla, tex solen eller en lampa och utgör normalt sett den viktigaste delen av ljusberäkningarna. I vissa miljöer, speciellt inomhus, är dock en stor del av belysningen indirekt. Detta innebär att ljus har reflekterats från en yta för att indirekt belysa en annan. Metoden som beskrivs här är en kombination av algoritmer för att uppnå en belysningsmodell som är snabb nog att användas i realtidsgrafik men ändå kraftfull nog att åstadkomma global belysning i dynamiska miljöer med rörliga objekt. Detta åstadkomms genom att först beräkna direkt belysning med hjälp av konventionell shadow mapping. I detta steg överförs ljusenergi till ``patchar'' som används för att propagera indirekt ljus och skuggor med hjälp av en variant av radiosity och antiradiance. Det är användandet av antiradiance som möjliggör radikalt snabbare beräkningar av hur ljus distribueras genom scenen vi ``länkar'' eftersom visibility-faktorerna i klassisk radiosity inte explicit behöver beräknas. När objekt förflyttas kräver denna metod endast att länkar mellan patchar som har förflyttats reltivt varande beräknas på nytt, vilket är en nyckelfaktor för att åstadkomma realtidsprestanda i dynamiska miljöer.

Place, publisher, year, edition, pages
2011.
Series
Trita-CSC-E, ISSN 1653-5715 ; 2011:146
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-130771OAI: oai:DiVA.org:kth-130771DiVA: diva2:654218
Educational program
Master of Science in Engineering - Computer Science and Technology
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-10-07 Created: 2013-10-07

Open Access in DiVA

No full text

Other links

http://www.nada.kth.se/utbildning/grukth/exjobb/rapportlistor/2011/rapporter11/sprang_erik_11146.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 16 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf