Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Dynamove – Multi agent navigation using velocity obstacles.
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2011 (English)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

The purpose of this thesis has been to investigate and understand local navigation and avoidance in a virtual environment. The goal has been to create an algorithm that enhances the performance where the current algorithms have problems, such as with agent oscillation. This has been done using a for the thesis constructed test environment and the main method of interest has been ?Velocity obstacles? and its iterations. Different theories and methods have been tested and evaluated to achieve the best results possible with the current goals. The work has been done at and in cooperation with Avalanche Studios.

The result of the thesis is an algorithm called Dynamove. Dynamove is a combination between existing and new methods and approaches in the areas that navigation and avoidance with ?Velocity obstacles? consists of. The main difference between existing algorithms and Dynamove is new methods for calculating the position of the ?Velocity obstacles? and calculating and choosing new velocities. With the changes Dynamove managed to get a significant reduction to collision rate and only a third of the oscillation rate. This makes Dynamove a significant improvement compared to other algorithms.

Abstract [sv]

Syftet med detta examensarbete är att undersöka lokal navigering och undanmanövrering i virtuella världar. Målet är att konstruera en algoritm som förbättrar några av de problem med till exempel oscilleringar som finns idag. Detta har gjorts med hjälp av en egenkonstruerad testmiljö och den metod som examensarbetet i huvudsak har riktat in sig på är Velocity obstacles samt dess iterationer. Olika teorier och angreppssätt har testats och utvärderats för att på så sätt få ett så bra resultat som möjligt med de målen som satts upp. Arbetet har gjort på och i samarbete med Avalanche Studios.

Resultatet av examensarbetet är en algoritm som heter Dynamove. Dynamove är en kombination av befintliga metoder samt nya angreppssätt inom de områden som navigering och undanmanävrering med Velocity obstacles består av. De som skiljer Dynamove från tidigare algoritmer är metoderna som används för placering av Velocity obstacles? samt uträkning och val av ny hastighet. Med dessa förändringar lyckades Dynamove få ett väsentligt minskat kollisionsantal och endast en tredjedel så hög oscilleringsfrekvens. Detta gör Dynamove till ett bättre alternativ än andra algoritmer.

Place, publisher, year, edition, pages
2011.
Series
Trita-CSC-E, ISSN 1653-5715 ; 2011:049
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-130786OAI: oai:DiVA.org:kth-130786DiVA: diva2:654233
Educational program
Master of Science in Engineering -Engineering Physics
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-10-07 Created: 2013-10-07

Open Access in DiVA

No full text

Other links

http://www.nada.kth.se/utbildning/grukth/exjobb/rapportlistor/2011/rapporter11/wanngren_niklas_11049.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 52 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf