Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Eyetracking: Är ögonstyrning framtiden för spelmarknaden?
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2011 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

The technology behind eyetracking is at the moment highly appreciated on the market. Today we use eyetracking in areas such as marketing and health care, but those areas are not enough. Every day around the globe different companies are trying to broaden these areas and now it is our turn to help them. We would like to revolutionize the way of gaming by introducing eyetracking into the console based gaming market. This report answers the questions, Is it possible to develop an eye-controlled game for the console based market and what impact would it have on the market itself?

In order to answer these questions we have created a connection between an eyetracker from Tobii Technology AB and an Xbox 360. In order to demonstrate that this connection works we have also developed an Xbox 360 game using the XNA-framework. The purpose of the game is to introduce the user to the new technology and to show them that there is a whole new way of controlling a game.

The second part of the report investigates if this will in fact be the future of gaming. This is done by literature studies reviewing earlier studies that have been made in the area. We have also conducted several interviews to see if the market are ready for the new technology. The interviews have been with both producers from the leading companies in the gaming area in Sweden and consumers who have tried out our game for themselves.

Abstract [sv]

Tekniken bakom ögonstyrning är i dagsläget högt uppskattad på marknaden. Idag använder vi ögonstyrning inom områden som till exempel marknadsföring och sjukvård, men de områdena räcker inte till. Över hela världen försöker olika företag dagligen att vidga ögonstyrningens användningsområden och det har blivit vår tur att hjälpa dem. Vårt mål är att revolutionera spelmarknaden genom att introducera ögonstyrning på konsolmarknaden. Den här rapporten svarar på frågeställningen, Går det att utveckla ett ögonstyrt spel till en spelkonsol, och vad skulle detta få för betydelse för spelmarknaden?

För att kunna besvara de här frågorna har vi implementerat en koppling mellan en eyetracker från Tobii Technology AB och en Xbox 360. För att sedan visa att denna koppling fungerar har vi även utvecklat ett Xbox 360 spel med hjälp av XNA-ramverket. Syftet med spelet är att introducera användaren till ett helt nytt sätt att styra ett spel.

Andra delen av rapporten undersöker om ögonstyrning är framtiden för konsolmarknaden. Detta görs genom litteraturstudier som går igenom tidigare forskning inom området. Vi har även utfört ett flertal intervjuer för att se om marknaden är redo för den nya tekniken. Intervjuerna har gjorts med både producenter från marknadsledande företag inom spelbranschen i Sverige och konsumenter som själva har fått provspela vårt spel.

Place, publisher, year, edition, pages
2011.
Series
Kandidatexjobb CSC, K11081
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-130824OAI: oai:DiVA.org:kth-130824DiVA: diva2:654271
Educational program
Master of Science in Engineering - Computer Science and Technology
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-10-07 Created: 2013-10-07

Open Access in DiVA

No full text

Other links

http://www.csc.kth.se/utbildning/kandidatexjobb/datateknik/2011/rapport/hagman_hannes_OCH_nyholm_tobias_K11081.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 77 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf