Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ekonomin kring professionella e-sportspelare, med speciellt fokus på Counter-Strike.
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2011 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Today e-sport is bigger than ever, to compete in e-sports, as a professional gamer is a tough and competitive lifestyle. To make a living playing games is what many young people consider being the dream, but few are aware of the economical situation in e-sports. In this essay, we will discuss the economy around professional e-sports players and try to map the economic flow. To find out how the economical situation in e-sport the core of our study have been in carrying out interviews, which resulted in four interviews. The first person works as a marketing manager for SteelSeries. The other person is the manager of the Counter-Strike team SK. The third is the e-sports player Chisthoper "GeT_RiGhT" Alesund. And last but not least the former professional e-sports player Magnus "Fox" Olsson. We will also discuss how sponsors make money out of using professional e-sport athletes as a marketing technuique and thereby increasing their profit. After our study we come to understand that the economic situation for a professional e-sport player is tough. There are two kinds of people who on a more professional level compete in e-sports. First we have the Competitive Gamer who competes in professional tournements. Then there is the Professional Gamers who live on competeting in professional e-sport tournements. There is a minority of people competing in e-sports who actually can be seen as a Professional Gamer. The economic situation for the majority of players in e-sports is still unstable and people competing in it still lives in uncertainty on when their carrer will come to an end.

Abstract [sv]

Idag är e-sporten större än någonsin, att tävla i e-sport, som en professionell spelare är en tuff och konkurrensutsatt livsstil. Att kunna livnära sig på att endast spela spel är vad många unga människor drömmer om. Få är dock medvetna om den ekonomiska situationen som råder hos de som tävlar inom e-sport. I denna uppsats kommer vi att diskutera kring proffesionella e-sportspelare och försöka kartlägga det ekonomiska flödet inom e-sporten. För att kunna göra detta har kärnan i vår undersökning legat i att utföra intervjuer på fyra olika personer som alla har en koppling till e-sporten. Den första personen arbetar som marknadschef för SteelSeries. Den andra personen är manager i Counter-Strike laget SK. Den tredje är en professionell e-sport spelare vid namn Chisthoper "GeT_RiGhT" Alesund. Och sist men inte minst intervjuade vi en föredetta professionell e-sportspelare inom Quake vid namn Magnus "Fox" Olsson. Vi kommer också att diskutera hur sponsorer tjänar pengar genom att marknadsföra sig med hjälp av professionella e-sportspelare. Efter vår undersökning har vi kommit fram till att det finns två olika typer av e-sportspelare. Först finns det den som går under namnet Competitive Gamer som aktivt tävlar inom e-sporten. Den andra typen som finns är Professional Gamers som lever på att tävla inom e-sport. Det är ytterst få som faktiskt kan kalla sig Professional Gamers och därmed faktiskt leva på att bara spela. Den ekonomiska situationen för majoriteten av spelarna i e-sport är fortfarande instabil och folk som tävlar i den lever fortfarande i ovisshet om när deras karriär kommer nå sitt slut.

Place, publisher, year, edition, pages
2011.
Series
Kandidatexjobb CSC, K11095
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-130898OAI: oai:DiVA.org:kth-130898DiVA: diva2:654343
Educational program
Master of Science in Engineering - Media Technology
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-10-07 Created: 2013-10-07

Open Access in DiVA

No full text

Other links

http://www.csc.kth.se/utbildning/kandidatexjobb/medieteknik/2011/rapport/virtala_christian_OCH_kjellnas_mikael_K11095.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 310 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf