Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Multiplayer-spel i realtid på smarttelefoner.
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2012 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

Abstract - Multiplayer games in real-time on smartphones

Jesper Annebäck Carl Henrik Klåvus

The following report is made by Jesper Annebäck and Carl Henrik Klåvus who attend the Computer Science program at Kungliga Tekniska högskolan. This essay is written in order to achieve a Bachelor's degree in the field of computer science. Today's top five games for modern mobile phones, smartphones, on the market are either turned-based multiplayer or singleplayer games, unlike the case you see at the market for PC games where the real-time multiplayer genre is the most favored choice. Therefor there is a large possible market for real-time multiplayer games on mobile platforms if the requirements for these kind of games are met. This report addresses the issue of real-time multiplayer gaming on smartphones in aspect of hardware performance and 3G latencies. This paper will describe the fundamentals of 3G networks in Europe and what can be done in application level to reduce the feeling of latency in multiplayer games. The measurements made in the study of latency over different network mediums were conducted 10th of April 2012. The results from the study shows that lag compensation is important when developing games that will be used by smartphones using 3G and that the hardware on today's smartphones can render simple 3D graphics.

Abstract [sv]

Sammanfattning - Multiplayer-spel i realtid på smarttelefoner

Jesper Annebäck Carl Henrik Klåvus

Följande rapport är skriven av Jesper Annebäck och Carl Henrik Klåvus som studerar Datatekniksprogrammet på Kungliga Tekniska högskolan. Denna uppsats är skriven för att erhålla kandidatexamen inom datateknik. Dagens fem populäraste mobilspel på marknaden är antingen turbaserade eller singelplayer-spel, vilket inte alls är fallet då man ser till PC-spel - där de mest föredragna spelen är realtidsbaserade multiplayer-spel. Av denna anledning så torde det finnas en stor marknad för realtidsmultiplayer-spel på mobiltelefonsmarknaden om kraven på dessa spel uppfylls. Rapporten berör frågan huruvida realtidsmultiplayerspel får smarttelfoner står sig idag, med avseende på smarttelefoners hårdvaru-prestanda och 3G-latenstider. Denna rapport kommer gå genom de grundstenar och standarder av 3G i Europa samt vad som kan göras åt latenstider på en applikationsnivå för att förminska känslan av fördröjning i multiplayerspel. Mätningarna av latenstider över olika nätverkstekniker utfördes 10:e April 2012. Resultaten visade att laggkompensationsteknik är betydelsefullt när man ska utveckla spel som är ämnade för 3G-näten och att hårdvaran i dagens smarttelefoner kan rendera enkel 3D-grafik.

Place, publisher, year, edition, pages
2012.
Series
Kandidatexjobb CSC, K12007
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-131012OAI: oai:DiVA.org:kth-131012DiVA: diva2:654458
Educational program
Master of Science in Engineering - Computer Science and Technology
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-10-07 Created: 2013-10-07

Open Access in DiVA

No full text

Other links

http://www.csc.kth.se/utbildning/kandidatexjobb/datateknik/2012/rapport/anneback_jesper_OCH_klavus_carl_henrik_K12007.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 218 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf