Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
19-tons liksvävande temperatur
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2012 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

This report describes the problem of constructing musical scales. Twelve-tone equal temperament has long been the standard in Western music. But why twelve tones? Theoretical studies have shown that 19, 34 and 53 tones are also useable.

The report describes a study comparing tunings with 12 and 19 tones. Six subjects attended a test where they listened to chords and melodies from both of the tunings and then picked the tuning they preferred most.

A software synthesizer was also created to make the tunings available for comparison.

The study showed a strong correlation between preferred tuning and how the chords were played. It also showed that a majority of the subjects preferred nineteen tone tuned major chords but twelve tone tuned minor chords. However, a winner was not chosen since the result was equally distributed between the two tunings.

Abstract [sv]

Denna rapport behandlar problemet med att konstruera musikaliska tonförråd. 12-tons liksvävande temperatur har under lång tid varit standard i västerländsk musik. Men varför just 12? Enligt teoretiska studier lämpar sig även 19, 34 och 53 toner.

Rapporten behandlar en jämförelsestudie där stämningar med 12 och 19 toner jämförs. I studien deltog sex försökspersoner som fick lyssna till ackord och melodier från 12- och 19-tonstämning och välja den variant de föredrog.

För att studien skulle gå att genomföra skapades även en mjukvarusynt för att enkelt kunna jämföra de båda stämningarna.

Studien visar att resultatet stark påverkas av hur ackorden spelades upp och att majoriteten av försökspersonerna föredrar durackord från 19-tonstämningen och mollackord från 12-tonstämmning. Om man ser till alla undersökta moment kan ingen klar favorit utses.

Place, publisher, year, edition, pages
2012.
Series
Kandidatexjobb CSC, K12048
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-131053OAI: oai:DiVA.org:kth-131053DiVA: diva2:654499
Educational program
Master of Science in Engineering - Computer Science and Technology
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-10-07 Created: 2013-10-07 Last updated: 2015-03-13

Open Access in DiVA

No full text

Other links

http://www.csc.kth.se/utbildning/kandidatexjobb/datateknik/2012/rapport/lindstrom_anton_K12048.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 36 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf