Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Development Guidelines for Mobile Multiplayer Games
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2013 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

In the past decade the advances in mobile technology have produced new powerful genera-tions of mobile devices that come with ever-increasing computing powers and high-speed wireless connection technologies. It is more attractive than ever to develop mobile multiplayer games and many developers are straining to bring more and more multiplayer games into the market. However, there are not many concrete guidelines or helping-tools for developers programming and designing them.

The purpose of this thesis is to investigate the relevant infrastructures of mobile multiplayer games and with the obtained results produce some development guidelines for the developers. Before the commencement of the investigation, the authors reviewed existing literatures using a structured review process. A search for relevant articles was conducted and the references used in the selected articles were searched in order to find additional relevant references for the investigation.

There are many different factors and technical aspects to consider when developing mobile multiplayer games. For example different game genres have different prerequisites and it also governs the degree of complexity of the game design. It is important to also consider the dif-ferent mobile networks and the technical capabilities they encompass so that the developed game does not consume more bandwidth than is supported by the different mobile networks. The biggest hurdle to overcome when developing mobile multiplayer games is the issues re-garding network latency. There exist different approaches for handling this and they are brought up in the thesis.

In the end of the thesis, guidelines are presented for facilitating the development of mobile multiplayer games.

Abstract [sv]

Under det senaste decenniet har stora tekniska framsteg skett inom mobil teknologi som har producerat nya kraftfulla generationer av mobiltelefoner. Det är mer attraktivt än någonsin att utveckla mobila multiplayer spel och många utvecklare kämpar med att få fler och fler mul-tiplayer spel på marknaden. Tyvärr så finns det inte många konkreta riktlinjer eller hjälpverk-tyg för utvecklare som programmerar och designar dem.

Syftet med den här uppsatsen är att undersöka de relevanta infrastrukturerna för mobila mul-tiplayer spel och med de erhållna resultaten producera utvecklingsriktlinjer för utvecklare. Innan påbörjandet av undersökningen utförde författarna en sökning efter relevanta artiklar och de referenser som användes i de valda artiklarna söktes för att finna ytterligare relevanta referenser för undersökningen.

Det finns många olika faktorer och tekniska aspekter att beakta när man utvecklar mobila multiplayer spel. Till exempel har olika spelgenrer olika förutsättningar och den valda genren har en inverkan på graden av komplexitet vid speldesignen. Det är viktigt att också beakta de olika mobilnät och de tekniska möjligheter som de besitter så att det utvecklade spelet inte förbrukar mer bandbredd än vad som stöds av de olika mobilnäten. Det största hindret att övervinna när man utvecklar mobila multiplayer spel är problem rörande nät latens. Det finns olika metoder för att hantera detta som tas upp i uppsatsen.

I slutet av uppsatsen presenteras utvecklingsriktlinjer som är till för att förenkla utvecklingen av mobila multiplayer spel.

Place, publisher, year, edition, pages
2013.
Series
Kandidatexjobb CSC, K13005
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-134824OAI: oai:DiVA.org:kth-134824DiVA: diva2:668244
Educational program
Master of Science in Engineering - Computer Science and Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-12-13 Created: 2013-11-29 Last updated: 2013-12-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Development Guidelines for Mobile(679 kB)206 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 679 kBChecksum SHA-512
f74aed17e68f0e3607c103b80cc76978d0bfe5e828ae2414e7f36494bfa501fc87319e870a0e0699a560058f18a584f28e98c01bf6eb008e685f2331723ed6ae
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DD143X/dkand13/Group1Vahid/report/Mian,%20Baddar%20&%20Thakrar,%20Nikhil.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 206 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 282 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf