Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Evaluating Lua for Usein Computer Game Event Handling
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2013 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

For this thesis I have studied the difference between using

parsed scripts and embedded scripts (in this case Lua) in

the context of evaluating computer game in-game events.

The major focus of this thesis is the difference in performance

between the two approaches and a minor focus has

been the effect they have on the development process.

The context of this thesis has been limited to the computer

game Europa Universalis III (EU3) by Paradox Development

Studio (Paradox) and the study has been performed

by constructing a framework for evaluating in-game

events using Lua in said game. Runtimes of the Lua version

of events were then compared to runtimes of the original

events.

Lua is an embedded scripting language that has been

used in computer games since the 1990s and is known to

have a small memory footprint and to be fast. The original

evaluation system in use in EU3 is based on parsed script

files that are executed as C++ code. What are the benefits

and drawbacks of the different approaches?

Using an embedded scripting language like Lua clearly

has some advantages compared to the more static method

of parsing script files, mainly in the way of flexibility and

the simplicity of adding new features. Parsed scripts, on

the other hand, has a clear advantage when it comes to

performance.

Abstract [sv]

För detta arbete har jag undersökt skillnaderna mellan att

använda parsade skriptfiler och att använda ett inbäddat

skriptspråk (embedded scripting language, i det här fallet

skripspråket Lua) för att utvärdera spelhändelser i datorspel.

Tyngdpunkten för undersökningen är skillnaden i prestanda

mellan de båda tillvägagångssätten men även effekten

de har på utvecklingsarbetet har studerats.

Arbetet har avgränsats till att bara innefatta datorspelet

Europa Universalis III (EU3) av Paradox Development

Studio (Paradox) och undersökningen har genomförts genom

att konstruera ett ramverk för att evaluera spelhändelser

med hjälp av Lua i detta spel. Körtider för de Luabaserade

spelhändelserna har sedan jämförts med körtider

för originalen.

Lua är ett inbäddat skriptspråk som har använts i datorspel

sedan 1990-talet och är känt för att ta upp små

mängder minne och för att vara snabbt. Det ursprungliga

händelsehanteringssystemet som används i EU3 bygger på

skriptfiler som parsas och körs som C++-kod. Vad finns det

för för- och nackdelar med de två tillvägagångssätten?

Att använda ett inbäddat skriptspråk som Lua har helt

klart sina fördelar jämfört med den mer statiska metoden

att använda parsade skriptfiler, framförallt i fråga om flexibilitet

och lättheten med vilken man kan lägga till ny funktionalitet.

Parsade skript, å andra sidan, har ett klart övertag

när det kommer till prestanda.

Place, publisher, year, edition, pages
2013.
Series
Trita-CSC-E, ISSN 1653-5715 ; 13:104
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-137430OAI: oai:DiVA.org:kth-137430DiVA: diva2:678986
Educational program
Master of Science in Engineering - Computer Science and Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-12-13 Created: 2013-12-13 Last updated: 2013-12-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Evaluating Lua for Use in Computer Game Event Handling(726 kB)183 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 726 kBChecksum SHA-512
4ec1473e998c717b5991e5a2723a06a7353b424c4f0fd1b64182b7ddf96ca9e5ef1a5326286631d002adfa6d182c4eecb63e154dd4483fab3a8f67624dc233fe
Type fulltextMimetype application/pdf

Other links

http://www.nada.kth.se/utbildning/grukth/exjobb/rapportlistor/2013/rapporter13/forsslund_oskar_13019.pdf
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 183 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 113 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf