Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
ÖPPNA ARKIVET/OPEN THE ARCHIVES
KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Architecture.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Utgångspunkten till projektet har varit att den samtida museibyggnaden och sättet som man rör sig genom den och använder den är föråldrat och inaktuellt. Som inspiration stod Augsburgska konstskåpet i Museum Gustavianum som genom sitt samlande av omkring tusen olika föremål i 400 år haft i syfte att informera och dokumentera. Man har förutsättningslöst samlat en mängd föremål, mytiska och lyxiga, som alldagliga och praktiska, balsamerade krokodilungar samsas om rummet tillsammans med tandpetare och pennor.

 

Liksom konstskåpet är muséets uppgift att genom ett samlande av objekt dokumentera och sammanfatta vår omvärld så som den ter sig och på så sätt bilda folket och ge en aktuell avbild av det samhälle vi lever i. Genom att tillgängliggöra samlingen om ca 12000 föremål kan detta göras men då ställs man inför frågan, hur ställer man ut så många objekt?

För att hantera detta byggs ett rum som hjälper besökaren att röra sig runt, förbi och genom konsten. På detta sätt ges betraktaren möjlighet att själv välja hur den vill se konsten istället för att följa kuratorns traditionellt utstakade bana.

Abstract [en]

The starting point for the project has been that the building for a contemporary museum and the way you move throughout it is out-of-date and obsolete. Augsburgska konstkåpet of Museum Gustavianum in Uppsala acted as a source of inspiration through its collection of about a thousand different objects for over 400 years have had the purpose to inform and record. The objects are collected, seemingly impartially, and range from being mythic and luxurious to practical and trivial, embalmed crocodiles share the space together with tooth picks and pencils.

Alike the cabinet of curiosities, the task of a modern museum is to by a collection of objects to record and portray the world around us as it is and thereby inform the society we live in. By making all of the archives around 12 000 objects available this can be done but how could an exposition of that many artworks operate?

To manage this a room which helps the viewer to move around, past and through the art, is built. This way, the viewer himself is given the opportunity to decide in what way to view the art instead of following the curator’s marked-out route.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 8 p.
Keyword [sv]
konstmuseum, museum, katalin, uppsala
National Category
Architecture
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-146835OAI: oai:DiVA.org:kth-146835DiVA: diva2:725552
Subject / course
Architecture
Educational program
Bachelor of Science - Architecture
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-10-01 Created: 2014-06-16 Last updated: 2014-10-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
Architecture
Architecture

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 112 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf