Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
The future of the video game industry
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2014 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Framtiden för spelindustrin (Swedish)
Abstract [en]

Today, a wide variety of games is offered on the market. AAA games for consoles and PC as well as new formats such as mobile and browser games are becoming increasingly popular. At the same time, more and more services for selling and distributing content digitally are being established. These developments pose several questions in regard to the general future of the game industry, the relevance of AAA games and their sale and distribution formats as well as the role of cloud gaming.In order to assess current trends and future scenarios of this relatively young research area, qualitative interviews were conducted with eight industry experts. According to their evaluation, the game industry will continue to grow due to the success of mobile and browser gaming as well as AAA games. Despite the future relevance of AAA games, fewer of these blockbuster productions will be produced by fewer AAA publishers. Although the importance of digital distribution and cloud gaming will increase, it is difficult to predict if these formats will surpass the sales of physical copies in the near future. Nevertheless, the introduction of Sony’s promising cloud gaming service PlayStation Now has been regarded as the right step at the right time. Furthermore, increased variety and diversity in the game industry concerning business models, supply models and target groups are expected.AAA games publishers should therefore implement mobile and browser games as well as cloud gaming into their business model. The mobile game sector also enables start-ups and independent developers to enter the market with less financial risks. Generally, cloud gaming service providers need to improve the performance of their services and should offer a variety of pricing models. Console manufacturers should even transform from hardware manufacturers into cloud service providers to ensure their market power in the future.Keywords: Video game industry, AAA video games, Games as a Service, digital distribution, cloud gaming

Abstract [sv]

Idag finns ett brett utbud av spel tillgängliga på marknaden. AAA-spel för konsoler och PC samt nya format så som spel för mobil och webbläsare blir allt mer populära. Samtidigt blir mer och mer tjänster för att sälja och distribuera innehåll digitalt etablerade. Denna utveckling ställer flera frågor angående den allmänna framtiden för spelindustrin, relevansen av AAA-spel och dess försäljnings- och distributionsformat samt den roll som moln-baserad gaming kommer anta.För att utvärdera aktuella trender och framtidsscenarion för detta relativt unga forskningsområde genomfördes kvalitativa intervjuer med åtta experter inom industrin. Enligt deras bedömning kommer spelindustrin att fortsätta expandera tack vare framgången för mobil-och webbläsarspel såväl som AAA-spel. Trots den framtida betydelsen av AAA spel kommer färre av dessa storsäljande produktioner att bli producerade av färre AAA utgivare. Även om betydelsen av digital distribution och moln-baserad gaming kommer att öka så är det svårt att förutse om dessa format kommer att överträffa försäljningen av fysiska kopior inom en snar framtid. Dock har introduktionen av Sonys lovande moln-baserade gaming-tjänst PlayStation Now betraktats som rätt steg i rätt tid. Vidare är ökad variation och mångfald inom spelindustrin rörande affärsmodeller, tillgångsmodeller och målgrupper förväntad. AAA-spelutgivare borde därför implementera mobil- och webbläsarspel så väl som moln-baserad gaming i deras affärsmodell. Mobilspels-sektorn möjliggör även för start-ups och fristående utvecklare att komma in i marknaden med mindre finansiell risk. Generellt så bör moln-baserad gaming-tjänsteleverantörer förbättra prestandan av deras tjänster och även erbjuda olika prissättningsmodeller. Konsolltillverkare bör även omvandlas från hårdvarutillverkare till molntjänstleverantörer för att säkra deras marknadsinflytande i framtiden.Nyckelord: Spelindustrin, AAA-spel, spel som tjänst, digital distribution, molnbaserat spelande

Place, publisher, year, edition, pages
2014.
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-150475OAI: oai:DiVA.org:kth-150475DiVA: diva2:743608
Supervisors
Available from: 2014-12-09 Created: 2014-09-04 Last updated: 2015-01-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 575 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf