Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Applying User-Centered Design to a mobile application for fitness:: Increase the motivation to workout by the use of gamification
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2013 (English)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Användarcentrerad design av en mobilapplikationför styrketräning: : Att stödja till ökad motivation för styrketräning via spelifiering (Swedish)
Abstract [sv]

Examensarbetet syftade till att undersöka hur det på bästa sätt gick att tillämpaspelmekaniska element i en mobilapplikation för styrketräning och samtidigt bemöta målgruppens åsikter och behov. Målgruppen utgörs av samtliga individer som styrketränar på gymmet där undersökningen genomförts.Som första ansats i examensarbetet genomfördes en målgruppsanalys för att undersöka olika aspekter av motivation för styrketräning hos målgruppen. Nästa steg var att analysera hur det på bästa sätt gick att bemöta resultatet från tidigare undersökning med hjälp av spelmekaniska element. Detta designades fram i en Lo-Fi prototyp som skulle symbolisera en konceptuell mobilapplikation. Lo-Fi skissen möjliggjorde dessutom utförandet av användartester för att identifiera eventuella problem hos funktioner och gränssnitt i designen.Resultatet av undersökningen visade att individuella mål var den viktigaste aspekten för att känna motivation till styrketräning, enligt respondenterna.Vidare gick det att urskilja att nybörjade i större utsträckning drevs av yttre motivationsfaktorer som motiv till utövande gentemot individer som styrketränat en längre tid. För att på bästa sätt tillämpa spelifiering i en mobilapplikation så var det viktigt att kombinera riktlinjer ur självbestämmandeteorin med användarens åsikter och behov. Men om användarens åsikter och behov motsäger riktlinjer ur självbestämmandeteorin så bör hänsyn tas till användarna eftersom de är slutanvändare av produkten. Huruvida spelifiering har en faktisk effekt på motivationen vid styrketräning går inte att fastställa i detta arbete eftersom det inte har gjorts några mätningar, då endast en konceptuell applikation har designats.

Place, publisher, year, edition, pages
2013.
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-150777OAI: oai:DiVA.org:kth-150777DiVA: diva2:744930
Supervisors
Available from: 2014-12-09 Created: 2014-09-09 Last updated: 2015-01-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 216 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf