Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Stora stiliga starka och stolta. Léonie Geisendorf älskar hus: Specialnummer om Léonie Geisendorf
KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Architecture. (KTH Smart Spaces: Architecture and Interactive Media)ORCID iD: 0000-0002-8176-543X
2014 (Swedish)In: Arkitektur: byggnad, interiör, plan, landskap, ISSN 0004-2021, no 3, 28-49 p.Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.)) Published
Abstract [sv]

”Upp i vind!” Så löd mottot för Léonie Geisendorfs tävlingsförslag till nytt Riksdagshus i Stockholms ström 1971. Uttrycket passar även bra för att beskriva Léonie Geisendorfs karriär som arkitekt: Yrkeskvinna, företagsledare och arkitekt – under mer än ett halvt sekel har hon styrt sin verksamhet med säker hand och rakt mot vindögat. Kompromisslös kallar hon sig själv. Men för att få igenom en vision från idé till byggnad krävs förstås både mod, medvetenhet och styrka. Det har Léonie Geisendorf sedan barnsben: ”Jag vill rita hus! Stora, stiliga, starka, stolta, vackra hus.”

När Léonie Geisendorf nu fyller 100 år 2014 är hon sannolikt den äldsta arkitekten i världen och en förebild för flera generationer svenska arkitekter. Tillsammans med sin man, schweizaren Charles-Edouard Geisendorf öppnade hon kontor i Stockholm 1950. Arkitektkontoret uppmärksammades i slutet av 1950-talet för sin uttrycksfulla och omsorgsfulla hantering av obehandlad betong. Entréhallen i S:t Görans gymnasium (sid 28) är ett gott exempel liksom Villa Delin i Djursholm (sid 50). I båda fallen en stark tredimensionell rumsupplevelse och en särskild ljusföring som helt enkelt ger varma och soliga interiörer – av rå betong.

Mästerverket som kontoret arbetade med i 13 år, Katolska kyrkan i Kungsträdgården (sid 18), blev tyvärr aldrig byggt. Den omsorgsfullt skulpterade fasaden i betong möter gatan med en öppen portik i varierande höjder. Portiken silar stilfullt in ljuset från väster och ger lyster åt de ståtliga pelarna som bär upp kontorsvåningarna ovanför.

Man kan undra varför det inte blivit fler märkesbyggnader i Stockholms stad. Var Léonie Geisendorf för tuff, för odiplomatisk, gjorde hon sig omöjlig? Eller var det kanske så att Sverige vid tiden inte var moget för Léonie Geisendorfs uttrycksfulla arkitektur? 

Abstract [en]

“Upwind!” was the motto of Léonie Geisendorf’s competition entry for the new parliament building overlooking Stockholms Ström in 1971. It also aptly describes her career as an architect and entrepreneur – for over half a century she has guided her practice with a firm hand on the tiller, steering, against the odds, upwind. She calls herself uncompromising, but, of course, seeing a vision through from idea to finished building takes courage, strength and awareness, qualities which have accompanied Léonie Geisendorf from childhood: “I want to design buildings!

Great, powerful, proud, beautiful buildings.”

When Léonie Geisendorf turned a hundred this year (2014), she became one of the world’s oldest architects and an inspiration to several generations of architects in Sweden. Together, she and her Swiss husband, Charles-Édouard Geisendorf, started an architectural practice in Stockholm in 1950. It caught the public eye in the late 1950s with its expressive, meticulous treatment of raw concrete. The entrance hall of St Göran Gymnasium, a former domestic science and needlework college in Stockholm (p. 28), is one good example of this, and Villa Delin in Djursholm (p. 50) is another. Both provide a vigorous, three-dimensional spatial experience and a distinctive treatment of daylight, which, quite simply, creates warm, sunny interiors – from raw concrete.

Sadly, the Catholic Church in Kungsträdgården (p. 18), a masterpiece that the practice designed for over thirteen years, never materialised. The carefully sculpted concrete façade addresses the street with an open portico of varying height. The portico elegantly filters the light coming from the west, imparting lustre to the majestic columns supporting the office floors overhead.

One may ask why the city of Stockholm has not been blessed with more landmark buildings. Was Léonie Geisendorf too stubborn, too uncompromising? Did she do herself no favours? Or could it be that Sweden at that time was not ready for her particular brand of expressive architecture?

Place, publisher, year, edition, pages
2014. no 3, 28-49 p.
Keyword [en]
Léonie Geisendorf, Le Corbusier, architecture
National Category
Architecture
Research subject
Architecture
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-165800OAI: oai:DiVA.org:kth-165800DiVA: diva2:808844
Note

Specialnummer om Léonie Geisendorf:

Djärvast i klassen Léonie Geisendorfs arkitektur

QC 20150603

Available from: 2015-04-29 Created: 2015-04-29 Last updated: 2017-12-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

cover(8 kB)0 downloads
File information
File name COVER01.jpgFile size 8 kBChecksum SHA-512
de81c55e2b085e3746b6c04be0ed091b1d2d8c6da0206851b9caffc8f66796393b94b2d55f7e401adca2b23c81bc70cba85295b1254024dbbe8e49221194fb36
Type coverMimetype image/jpeg

Authority records BETA

Gullström, Charlie

Search in DiVA

By author/editor
Gullström, Charlie
By organisation
Architecture
In the same journal
Arkitektur: byggnad, interiör, plan, landskap
Architecture

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 92 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf