Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Taligenkänning som inmatningsmetod för naturligt språk
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Att interagera med ett system genom att använda naturligtspråk görs genom att använda ett Natural Language Interface (NLI) som innebär svårigheter för både system och användare. Syftet med denna studie var att undersöka om taligenkänning är en användbar inmatningsmetod för naturligt språk baserat på ISO-definitionen av användbarhet. Detta gjordes genom att utveckla ett spel baserat på det klassiska textbaserade spelet Zork där användaren ger kommandon i naturligt språk som sedan användes för en användbarhetsstudie. Studien utfördes med mellangruppsdesign med två grupper av användare där den ena gruppen använde tangentbordsinmatning och den andra taligenkänning med Web Speech API. Både kvalitativ och kvantitativ data insamlades under testet om användarnas effektivitet, beteende och uppfattning av systemet. Resultaten visade att taligenkänning hade lägre effektivitet med avseende på tidsåtgång och antal fel men upplevdes mer positivt än tangentbordsinmatning av deltagarna. Därför kan taligenkänning anses vara en rimlig inmatningsmetod då effektivitet inte är en avgörande faktor.

Abstract [en]

To interact with a system using natural language is done by using a Natural Language Interface (NLI) and means difficulties for both users and the system. The purpose of this study was to examine whether speech recognition is a useful input method for natural language based on the ISO definition of usability. This was done by developing a game based on the classic text-based game Zork, where the user enters commands in natural language, that was then used to conduct a usability test. The test used between-group design on two groups of users where the first group used keyboard input and the second group used speech recognition with Web Speech API. Both qualitative and quantitative data was gathered during the test regarding the users efficiency, behaviour and perception of the system. The results showed that speech recognition has lower efficiency based on time and number of errors. The users did however percieve speech recognition more positively. Speech recognition can thereby be considered a viable input method incases where efficiency is not of crucial significance.

Place, publisher, year, edition, pages
2015.
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-166414OAI: oai:DiVA.org:kth-166414DiVA: diva2:810982
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-05-28 Created: 2015-05-08 Last updated: 2015-05-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(659 kB)170 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 659 kBChecksum SHA-512
dd2b50fb2b93b260f3c5cc70ad98c02fb66a8f60abb26c51b2cb2fb2f537d8be1bb595b32c83ede389421c5a40ba98c48c423277f6dd8f0281fc52ab9b547c79
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 170 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 480 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf