Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
1:2:3:4
KTH, School of Architecture and the Built Environment (ABE), Architecture.
2015 (English)Independent thesis Advanced level (professional degree), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Räkna med bråk (Swedish)
Abstract [sv]

Mitt examensprojekt är en experimentell undersökning av proportionalitet som vägledande princip i den arkitektoniska formgivningprocessen.

Proportionslära ansågs länge vara en viktig del av arkitekturämnet, men är idag mest något som hör arkitekturhistorien till. Det ursprungligen matematiska begreppet proportionalitet har utvidgats men i och med det också urvattnats. Euklides definierar det så här: en första storhet förhåller sig till en andra storhet så som den andra storheten förhåller sig till en tredje. En gång i tiden ansågs en byggnads skönhet och dess proportionerliga förhållande delar och helhet emellan, vara direkt sammankopplade. Palladio skriver t.ex: ”(...) i fråga om alla byggnader är (det) nödvändigt, att alla deras delar överensstämma med varandra och hava sådana proportioner att det ej finns någon av dem, varmed man icke skulle kunna mäta det hela och även var och en av de andra delarna(...). Inom detta sätt att tänka är skönhet och proportion sammankopplade med det musikteoretiska harmonibegreppet, dvs hur olika toner samspelar på ett enhetligt vis.

Med tiden har proportionsbegreppet utvidgats och vi kan idag tala om hur exempelvis en fasad är proportionerligt komponerad eller ej, och detta utan att analysera dess matematiska egenskaper. Istället hänvisar vi till saker som upplevd av balans mellan byggnadsdelar. Här tjänar proportionsbegreppet väl som liknelse. Men det har samtidigt skett en betydelseförskjutning som inte på något sätt berikar vår förståelse av arkitektur. Proportion används idag som en synonym till ”talförhållande”, vilket som helst. Det är inte bara allmänt vedertaget att prata om exempelvis ett ”fönsters proportioner” när man syftar till förhållandet mellan dess höjd och bredd, jag upplever att detta språkbruk även vara utbrett inom arkitektkåren. Mig veterligen så finns det ingen rektangel förutom den ”gyllene” som i sig är proportionerlig (Den gyllene rektangelns kortsida förhåller sig till dess långsida så som långsidan förhåller sig till långsidan + kortsidan).Jag ser att, det i min mening urvattnade proportionsbegreppet har lett till en del missförstånd och fördomar om vad proportioner handlar om. Att det enbart skulle handla om en uppsättning normer där vissa talförhållanden helt godtyckligt har premierats framför andra. I detta sammanhang är det lätt att förstå den skepsis många arkitekter känner inför proportionsläror. Varför ska man lita på förutbestämda regler framför att lita på sin egen intuition?I mitt arbete har jag mer och mer förstått att olika talförhållanden samspelar mer eller mindre bra med varandra. Att de besitter vissa egenskaper och på olika sätt är ”besläktade” med varandra. Jag har använt beprövade förhållanden och hittat vad jag faktiskt tror är nya harmonier. Även om jag vågar påstå mig ha ritat en till hög grad både proportionerlig och harmonisk byggnad så är förstås kvaliteterna i dessa proportioner och harmonier öppna för diskussion.

Abstract [en]

My degree project is an experimental examination of proportionality as a guiding principle in the architectural design process.

proportioning was long considered to be an important part of the architecture of the subject, but today is the most thing of architectural history to. It originally mathematical concept of proportionality has been extended but with it too watered down. Euclid defines it like this: a first magnitude is related to a second magnitude as the other entity is related to a third. At one time it was considered a building's beauty and its proportionate relationship between parts and the whole, be directly linked. Palladio writes for example: "(...) in all the buildings are (the) necessary, that all their parts correspond with each other, and have such proportions that there are any of them, which they would not be able to measure it all and also each of the other parts (...). In this way of thinking is the beauty and proportion connected with the music theory harmony concept, ie how different tones interact in a uniform way.

Over time, the proportion concept expanded and today we can talk about how, for example, a facade is proportionally composed or not, and this without analyzing its mathematical properties. Instead, we refer to things that are perceived by the balance between building components. This serves commensurate concept well parable. But there has also been a significant shift in no way enriches our understanding of architecture. Proportion is used today as a synonym for "voice-holding" any. It is not only widely accepted to talk about, for example, a "window's proportions" when referring to the ratio of its height and width, I feel that this language even be widespread in the architectural profession. To my knowledge there is no rectangle in addition to the "golden" which itself is proportionate (The golden rectangle short side is related to the long side so that the long side is related to the long side + short side) .I see that, in my opinion watered down proportionate concept has led to some misunderstandings and prejudices about what proportions is about. It would only be about a set of norms which some speech conditions arbitrarily has been awarded over others. In this context it is easy to understand the skepticism many architects feel about proportion teachings. Why should you rely on predetermined rules rather than rely on their own intuition? In my work, I have more and more understood that various speech conditions interact more or less well with each other. That they possess certain characteristics and in different ways is "related" to each other. I have used proven circumstances and found what I actually think is new harmonies. Although I dare say I have drawn one to measure both the proportional and harmonious building so of course the qualities of these proportions and harmonies open for discussion.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 35 p.
Keyword [sv]
proportion, Katrineholm, stadshus
National Category
Architecture
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-169058OAI: oai:DiVA.org:kth-169058DiVA: diva2:819472
Educational program
Master of Architecture - Architecture
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-01-27 Created: 2015-06-10 Last updated: 2016-01-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Räkna med bråk(9898 kB)101 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 9898 kBChecksum SHA-512
32456c0b670c7fcc5e90d0bf9f7490ea9d18412e907bea82fdee4b88148d8d39859392f23d150052ff991c72034867a3e146a51d852d7d09330d10c3d642ab70
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Architecture
Architecture

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 101 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 125 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf