Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Mer energismarta beteenden med spelifiering
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
More energy-smart behavior with gamification (English)
Abstract [sv]

Idag konsumerar vi mer el än någonsin och en stor del av detta kan skyllas på ökad teknikanvändning, men också i många fall ovanor och okunskap. En stor del av ett hushålls elkonsumption kan idag minskas helt genom miljösmarta val i hemmet.

 

Spelifiering är användandet av spelelement i miljöer där spel i vanliga fall inte förekommer, detta begrepp har på senare år vuxit sig mycket stort och spås ha en stor påverkan på framtiden.

 

Denna studie syftar till att ta reda på och undersöka hur spelifiering påverkar en användares energivanor och kunskapsnivå till det bättre. Vilken typ av spelifiering är mest effektiv och hur ska detta implementeras för att bäst påverka en användare.

 

Vi skapade därför en applikation med utvalda spelelement för att se om vi kunde påverka användarnas beteenden, vanor, attityd och medvetenhet kring elkonsumption under två veckor. Resultatet visar tydliga indikationer på att en förändring i beteende är långt ifrån omöjlig. Samtidigt ser vi vikten av att vara väldigt noggrann när det gäller implementering av spelifiering då det snabbt kan få kraftiga konsekvenser på motivation vid överanvändande. 

Abstract [en]

Today we consume more electricity than ever, and this can be blamed on the heavy increase in usage of new technologies, but also in bad behaviours and ignorance.

 

Gamification is the use of game elements in a non-game context. Gamification is a field that has increased a lot during the latest 5 -10 years, and is assumed to have a big impact on future development.

 

This study aims to see if gamification can better a user’s behavior and attitude concerning energy-consumption at home, and thus study if a user has absorbed new habits and general knowledge about consumption of electricity. The study will also find the most effective gamification-methods to achieve this goal in the least amount of time.

 

We have created an application with incorporated game-elements to see if a user’s behavior, attitude and awareness can be affected in a positive way. Our result clearly indicates that a change in behaviors regarding energy-consumption can be created with gamification, but caution is advised since wrong usage or over usage of gamification can quickly kill motivation and willingness to evolve.

Place, publisher, year, edition, pages
2015.
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-169080OAI: oai:DiVA.org:kth-169080DiVA: diva2:819638
Subject / course
Media Technology
Educational program
Master of Science in Engineering - Media Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-16 Created: 2015-06-11 Last updated: 2015-08-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Energismart(3756 kB)163 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3756 kBChecksum SHA-512
b429d1c735df32bf604bd4290e5e683baec31115b98ed84c2bce6685f73c769bb6ddca1a5195d4fd64caeb217e75c82a03033724677b09c7bde63a5c21ac47f7
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 163 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 471 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf