Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
RunKeeper och motivation: En undersökning om hur träningsapplikationen RunKeeper påverkar motivationen till fysisk träning.
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
RunKeeper and motivation : A survey about how the fitness application RunKeeper affects the motivation to fysical activity. (English)
Abstract [sv]

Dagens samhälle börjar alltmer kretsa kring användandet av smartmobiler. Mobila applikationer är integrerade i vår vardag på många olika sätt, och de utvecklas ständigt och blir fler. Under den senaste tiden har det också blivit allt mer populärt att ägna sin tid åt träning och motion. Fysisk aktivitet förbättrar människors hälsa och förebygger riskerna att drabbas av vissa sjukdomar.

Många personer använder sig idag av olika träningsapplikationer som ett hjälpmedel i samband med sin träning. Statistiken visar att fler och fler använder sig av träningsapplikationer, vilket gör det intressant att undersöka vad i träningsapplikationerna som hjälper användarna att öka sin motivation till träning och motion.

Syftet med detta arbete var att undersöka om det fanns, och i så fall vilka funktioner i träningsapplikationen RunKeeper som ökar användarens motivation. För att ta reda på detta utfördes en kvantitativ enkätundersökning, kvalitativa intervjuer och en dagboksstudie där fem personer medverkade i en månad.

Resultatet av undersökningen visar att de flesta som använder RunKeeper upplever att de blir mer motiverade till att träna och motionera med hjälp av applikationen. Resultatet visar att det finns en skillnad i vilka funktioner som upplevs mest motiverande av användarna, beroende på hur mycket kunskap om och hur mycket användarna använder applikationen. Personer som inte använder Runkeeper kontinuerligt upplever funktionen att logga sin egen träning mest motiverande, medan de som använder applikationen ofta och har god insikt i applikationens  funktioner anser att ledartavlan är det som motiverar mest.

Abstract [en]

In todays society we can see an increasing appliance of smartphones. Mobile applications are integrated in our daily life in many different ways, and they are continuously developing and launching new applications on the market. Lately it has become more popular to engage in various workout activities. Physical activity has grand benefits for health, and prevents the risks of getting diseases.

Many people today are using different workout and fitness applications when they are exercising.  Statistics are showing that the number of users of workout and fitness applications are increasing, which makes it interesting to do research about what it is in the applications that are helping the users to get more motivated to workout.

The purpose of this work is to investigate if there is, and in that case which, functions in the fitness application RunKeeper that increases the users motivation. To examine this a quantitative survey, qualitative interviews and an one month long survey with five people   was carried out.

The result of this work shows that most people who use RunKeeper experience that they get more motivated to exercise due to the application. The result shows that there is a difference concerning what functions that the users find most motivating, depending on how much knowledge and how frequent a person uses the application. People who don’t use the application constantly, finds the function to track their own exercise most motivating. The people who uses the application a lot and have good insight in the various functions in RunKeeper, finds the leaderboard most motivating.

Place, publisher, year, edition, pages
2015.
Keyword [sv]
RunKeeper motivation gamification
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-169395OAI: oai:DiVA.org:kth-169395DiVA: diva2:820856
Subject / course
Media Technology
Educational program
Master of Science in Engineering - Media Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-16 Created: 2015-06-12 Last updated: 2015-06-16Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2743 kB)224 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2743 kBChecksum SHA-512
ecc0c21da6ea00d6629d1faaf8b6e7ae12554a12cf1187e3151c36fc4723b7a2ecc57dd5386a5631bf7f5cdb66e7d5f5e74747adeb93544cb9439455265cdc64
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 224 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 701 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf