Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Anpassning av spelmekaniska komponenter i mobilspel till Smart-TV
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2013 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

En tydlig trend i spelindustrin är spel som kan köras på flera olika plattformar. Detta är även känt som

multiplattform-spel. En av de nya spelplattformarna på marknaden är Smart-TV, det vill säga TVapparater

med internetuppkoppling och dedikerade operativsystem. Att anpassa eller utveckla nya spel

till denna plattform är dock problematiskt, då den medför en helt ny användningssituation (“The 10 foot

user experience”).

Denna studie handlar om hur mobilspel kan anpassas till att köras på Smart-TV. Fokus ligger på tre

vanligt förekommande spelmekaniska komponenter i mobilspel (att flytta objekt i två dimensioner,

HUD-element och interaktiva kartor) och hur dessa på bästa sätt körs på Smart-TV-plattformen, med

hänsyn till användarupplevelse.

För att undersöka detta så studerades till en början de befintliga riktlinjer som finns för Smart-TV-design.

Detta låg sedan till grund för den spelprototyp som togs fram, vilken visade upp två designlösningar på

hur de spelmekaniska komponenterna kan anpassas till Smart-TV-plattformen.

En jämförande användarstudie av kvalitativ karaktär utfördes därefter för att kunna dra slutsatser om

vilken designlösning som gav den bästa användarupplevelsen. Totalt utfördes tio användartester, fem

per designlösning. Resultaten från denna studie användes för att komma fram till ett antal riktlinjer och

rekommendationer för hur man anpassar mobilspel till att köras på Smart-TV. Det visades först och

främst att de tre spelmekaniska komponenter som studerats har möjlighet att anpassas till den nya

plattformen. Användarupplevelsen tycks även förhöjas om interaktionssättet är svårt och utmanande

istället för lättlärt och intuitivt. Även om användarna som testade den ena designlösningen tyckte att

den kändes svårare och mer onaturlig att använda så gav de högre resultat då de blev frågade ifall de

haft en positiv spelupplevelse. Ett sätt att dra nytta av detta då man anpassar mobilspel till Smart-TV är

att använda en accelerometerbaserad mus som inmatningsmetod, likt den som användes i denna studie.

Utöver detta så visades det att många av de befintliga rekommendationerna för Smart-TV-design även

kan tillämpas på spel. Vissa delar går dock inte att anpassa till Smart-TV på grund av de begränsade

interaktionsmöjligheterna.

Smart-TV-anpassning av mobilspel (och även andra typer av multiplattformanpassning) är utmanande

både tekniskt och interaktionsmässigt, vilket har visats i denna studie. Det är dock en trend som vi

troligtvis kommer se fortsätta, då det har möjlighet att ge spel ett stort mervärde och en förhöjd

användarupplevelse.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 58 p.
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-170566OAI: oai:DiVA.org:kth-170566DiVA: diva2:838932
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-07-01 Created: 2015-07-01 Last updated: 2015-07-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2379 kB)56 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2379 kBChecksum SHA-512
6fe5c3f8a8f8eecf31c9ce63fcbd5bb7fde843ab458bcfe8846d4aea2c38248052ab41254928addd7602560fff403efe919d1ba25cdf9da7d61ff327ced38f21
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 56 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 38 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf