Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Live-streaming as a marketing channel in the Swedish music industry
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC), Media Technology and Interaction Design, MID.
2016 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Live-streaming som marknadsföringskanal i den svenska musikbranschen (Swedish)
Abstract [en]

The music business is one of the industries most affected by digitalization of content and distribution channels. As industry revenue shifted from principally physical to digital channels in 2015, while being the business with the largest presence and most popular accounts in virtually all social media platforms - the current state of the music industry is change. This has led industry professionals into searching for new and innovating ways of reimagining the business model of music distribution. Thus, the purpose of this study is to investigate the potential of video live-streaming as an addition to the current social media channels used to market artists. This was done through looking into what industry professionals think of the subject in terms of strategic reasoning and potential, observing an interactive live-stream with a Swedish boy band, and a questionnaire directed towards end-users and listeners of Swedish popular artists to define what their stance is towards music-related social media in general, and live-streaming in particular. The findings show that live-streaming certainly has a gap to fill in the social media tool-box at music companies through facilitating the defining process of superfans based on data analysis gathered from live-stream consumers, and that the channel has potential to create engagement beyond that of other social media platforms. Furthermore, end-users want to consume more live-stream content from Swedish artists. They want content that feels more personal and revealing, while utilizing the abstract feeling of “here and now” in order for it to be more interesting than other content on social media - something that the music industry professionals agree is important in live-streamed music content.

Abstract [sv]

Musikbranschen är en av de branscher där digitaliseringen av innehålls- och distributionskanaler haft störst påverkan. Industrins inkomst skiftar från att huvudsakligen komma från fysiska till digitala kanaler samtidigt som musikbranschen har den största närvaron och de mest populära kontona i praktiskt taget alla sociala medier - musikindustrins nuvarande tillstånd är förändring. Detta har lett branschfolk in i letandet efter nya och innovativa sätt att återuppfinna affärsmodellen för musikdistribution. Således är syftet med denna studie att undersöka potentialen för video live-streaming som ett tillägg till de nuvarande sociala media-plattformar som används för att marknadsföra artister. Detta gjordes genom att titta på vad branschfolk tycker om ämnet vad gäller strategiska resonemang och potential, observera en interaktiv live-stream med ett svenskt pojkband, samt en enkät riktad till användare och lyssnare av svenska populära artister för att definiera vad deras inställning är till musikrelaterat innehåll i sociala medier i allmänhet, och live-streaming i synnerhet. Resultaten visar att live-streaming har en lucka att fylla i musikföretagens sociala medier-verktygslåda genom att underlätta definitionsprocessen av superfans baserat på dataanalys som samlats in från lives-streams, och att kanalen har potential att skapa engagemang utöver det som genereras av andra sociala medierna. Dessutom vill användare konsumera mer live-stream-innehåll från svenska artister. De vill ha innehåll som känns mer personligt och avslöjande, samtidigt som man utnyttjar den abstrakta känsla av "här och nu" för att det ska vara mer intressant än annat innehåll på sociala medier - något som musikindustrins yrkesverksamma också tycker är viktigt i live-streamat musikinnehåll.

Place, publisher, year, edition, pages
2016.
Keyword [en]
live-streaming, music business, social media, community engagement
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-188961OAI: oai:DiVA.org:kth-188961DiVA: diva2:942217
Subject / course
Media Technology
Educational program
Master of Science in Engineering - Media Technology
Presentation
2016-06-09, Stockholm, 13:00 (English)
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-07-05 Created: 2016-06-23 Last updated: 2016-07-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Examensarbete - Liljeqvist(1668 kB)286 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1668 kBChecksum SHA-512
91e3247c8e7a227fb55aa2ab31de7ce7d11f32ce0e7dc0a3e9aa203600a8b8192b7028fb90163f27f18932a9a5e3c5f2e380ab440d141a6d17d4d3993f804bff
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Media Technology and Interaction Design, MID
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 286 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1547 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf