Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Investigating parameter mapping of the digital musical instrument Force Ghost
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC), Media Technology and Interaction Design, MID.
2016 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Undersökning av parametermappning hos det digitala musikinstrumentet Force Ghost (Swedish)
Abstract [en]

This paper investigates the viability of two different mappings of two parameters of the digital musical instrument Force Ghost. The instrument produces sound by having an  ambience (a recording of rain or of waves on the beach) filtered by bandpass filters  whose center-frequencies are controlled by a midi-keyboard. Five bandpass filters are assigned to each note, corresponding to the fundamental frequency its and its multiples (2f,3f,4f,5f). The mapped parameters are the Q-factor of the bandpass filters and the timbre, defined as the relative level between the even and odd multiples harmonics. These two parameters are mapped to the modulation wheel and the pitch bend wheel. The mappings of the parameters are investigated with the help of musical tasks completed by musicians rounded up with semi-structured interviews. The interviews revealed that the modulation wheel was to be prefered due to the lack of a spring mechanism (which is an attribute of the pitch bend wheel), forcing the wheel back to its default position (in the middle) when released. The results from the musical tasks suggested an indication that none of the sensors have better controllability than the other, regardless of parameter it controls. In conclusion, a sensor that gravitates towards a resting state does not seem to be suitable to control a parameter (scaling) that lacks a “resting value” (as perceived by musicians).

Abstract [sv]

Denna artikel utreder två mappningar av två parametrar hos det digitala musikaliska instrumentet Force Ghost. Instrumentet ljuder genom att en ljudkälla filtreras av bandpassfilter. Ljudkällan i detta fall är ljudet av regnfall i en skog. Varje tangent på ett keyboard är kopplat till minst ett bandpassfilter, vars MIDI-not kopplat till motsvarande frekvens. Denna frekvens är bandpassfiltrets centerfrekvens. När en tangent nedtrycks genereras bandpassfiltret, vilket skapar en ton ur ljudkällan. De två parametrarna i fokus är kopplade till bandpassfiltrerna. De är Q-värdet (kopplat till bandpassfiltrernas bandbredd) och klangfärgen (kopplat till övertonerna; vilka de är och deras amplitudrelation för varje not). Dessa två parametrar är mappade till modulations-hjulet och pitchbend-hjulet. Mappningen av dessa parametrar är undersökt genom musikuppgifter och självständig utforskning genomförda av musiker. Detta spelades in och sedan utfördes en semistrukturerad intervju med musikerna. Intervjuerna visade att modulations-hjulet föredrogs på grund av avsaknaden av fjädermekanismen som finns hos pitchbend-hjulet. Denna mekanism tvingar pitchbend-hjulet tillbaka till sin utgångsposition (i mitten) när den släpps. Resultaten från musikuppgifterna indikerar att ingen av sensorerna har bättre kontrollbarhet än den andre, oavsett vilket parameter den kontrollerar. Sammanfattningsvis, en sensor som graviterar mot ett viloläge verkar inte vara lämplig för att kontrollera en parameter (-skalning) som saknar ett “vilovärde” (så som uppfattat av musiker).

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 52 p.
Keyword [en]
DMI design, parameter mapping, bandpass, ambient
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-189333OAI: oai:DiVA.org:kth-189333DiVA: diva2:945734
Subject / course
Media Technology
Educational program
Master of Science in Engineering - Media Technology
Presentation
2016-07-02, KTH, Stockholm, 21:33 (English)
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-10-03 Created: 2016-07-02 Last updated: 2016-10-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

ForceGhost(2823 kB)40 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2823 kBChecksum SHA-512
65edded729960d9b26b9778984f8c09e07e6984b188937634e69d7783f16bb4b04cc53030f9b525151dfd3991b12db78b74de163615d60c0d3a0a524f4f8f2b9
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Jonason, Nicolas
By organisation
Media Technology and Interaction Design, MID
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 40 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 66 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf